الجمعة، 31 يوليو 2009

التكية..

التكية.. التكية مصطلح موجود من قديم الازل في اللغة العربية واللي البعض بيرجعوا لاصول تركية والبعض بيقول اصوله فارسية ، ما علينا من اصله وفاصله، المهم ان التكية هي مكان للاتكاء والرحرحة ودلدلة الرجلين ، بس طبعا كلنا عارفين قبل ما تدلدل رجليك لازم تكون راكب الاول مش كده ولا ايه..

تعالوا للموضوع اسم الموضوع جالي من صديقي الصدوق واللي كرسيه في ضهر الكرسي بتاعي لزم.
.. قلنا يا رب قالوا معاكو متخافوش قلنا يا رب قالوا هياخدو متقلقوش ..

طبعا موظف ومطحون ومفروم يبقى اكيد في حكومة يعني كل الفرم والطحن معروف منين والحمد لله مش معترضين على كده العادي بتاع كل مصري اللي اصبح بيتولد في دمه نسبه لا بأس بها من التكيف مع الفرم والطحن، لكن اللي مش طبيعي انك تلاقي وانت جوه الحكومة تكية .. ايوة بقيت تكية والموظفين المبطبطين الامامير مبسوطين وعايشين ولا فارق معاهم طبعا التكية مش ليهم للي فوقيهم وعليهم ولكن كله بيقولك يا عم خلينا ناكل عيييييش، ربنا يرحمنا يا رب.
لما تلاقي شيشة وكباب ومحمر ومشمر وسخن وبارد ودش ومدشش ونت ومنتش ومحلي ومباشر ومكتب ايه وفرش ايه وفخامة ايه يبقى انت عندنا في مقر ادارة التكية.. طبعا كل اللي فات ده لزوم الدلدلة والرحرحة. ولما تلاقي تعيينات لزوم المجملات، ومصالح ايه لوووز لوووز ، وحقوق ضايعة وموظف متهان ملهوش لازمة يغور نجيب غيره عشرة خليها تبقى عايلة في بعضينا طبعا ده كلام اصحاب التكية ،، لو لاقيت كل ده يبقى على طووووول انت عندنا في التكية.

بقولكم ايه نكمل بكرة

هناك تعليق واحد: